BANKOVKY V TEPLICÍCH Pozvánka na výstavu
Numismatické výstavy jsou u nás relativně ojedinělou událostí a o těch ryze notafilistických to platí dvojnásob.
Proto když teplické muzeum začalo připravovat výstavu československých bankovek, nemohl u toho chybět ani náš časopis.
Teplické muzeum je známé nejen rozsáhlou sbírkou porcelánu a minerálů, ale také svým numismatickým kabinetem. Ve zdejší malé expozici jsou k nahlédnutí mince od keltského osídlení po vznik Československa. Muzeum dlouhodobě spolupracuje s místní pobočkou České numismatické společnosti, která zde má i svůj přednáškový sál. Na jaro letošního roku poté muzeum pod záštitou PhDr. Lucie Kursové a Mgr. Viktora Kellera připravilo v součinnosti s třemi místními sběrateli výstavu československých papírových platidel.
Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 1/2016.
NÁMĚTOVÁ NOTAFILIE (1) Světci na středoevropských bankovkách
Podobně jako v případě filatelie se i mnoho sběratelů bankovek zabývá při tvorbě svých sbírek ryze grafickou stránkou věci.
Velmi populární je tak například námětová notafilie zabývající se faunou a florou, architektonickými a přírodními památkami, či významnými osobnostmi veřejného života. Vedle umělců, politiků a slavných vojevůdců se pak lze v našem prostoru setkat i se zajímavým tématem světců a národních patronů, na které se zaměříme v následujících řádcích.
Svatý Václav
Téma národních světců se nevyhnulo ani našim domácím bankovkách. Už za nerealizovaných návrzích z dob první republiky se lze setkat s náboženskými motivy. První realizovanou bankovkou se však stala až protektorátní pětitisícikoruna z roku 1944. Portrét knížete Václava zde vytvořil rytec Tiskárny bankovek Národní banky Protektorátu Čechy a Moravy Jindřich Schmidt, kterému byla předobrazen slavná Myslbekova jezdecká socha na pražském Václavském náměstí. Snahy zařadit portrét našeho hlavního zemského patrona i na papírová platidla se objevovaly už za první republiky, kdy vrcholily především v době tzv. svatováclavského milénia. K realizaci však došlo právě až za Protektorátu. Značnou roli zde hrála především okupační správa, která cíleně zneužívala svatováclavský kult coby důkaz sounáležitosti českých zemí s říší.
Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 4/2016.
DALŠÍ ČLÁNKY
VÍCE O ČASOPISU